Information till våra kunder med anledning av coronaviruset
Senast uppdaterad 13.11.2020 kl. 15.50
På den här sidan sammanställer vi fakta som Elos kunder kan ha nytta av i det aktuella läget. Sidan uppdateras enligt behov.
Vänligen kontakta Elos kundtjänst i god tid om du till följd av coronaläget har svårigheter att betala FöPL- och ArPL-räkningar som förfaller. Elos inkasso kan vid behov också bistå dig i ärenden kring betalningsöverenskommelser. Vi svarar snabbt och försöker hjälpa dig på bästa möjliga sätt.
Elos kundtjänst hjälper dig på nummer 020 694 744 och inkasso på nummer 020 703 5400 vardagar klockan 8.00–17.00.
Elos webbtjänst är det snabbaste sättet att t.ex. ändra FöPL-arbetsinkomsten och begära förlängd betalningstid för försäkringsavgifter.
Gå till webbtjänsten >
Vi betjänar också per telefon:
Om du är företagar- eller företagskund och inte hittar svaret på din fråga här kan du kontakta Elos kundtjänst på tfn 020 694 744 vardagar kl. 8.00–17.00.
Om du är privatkund och inte hittar svaret på din fråga om ett pensions- eller rehabiliteringsärende betjänar Elos pensions- och rehabiliteringsrådgivning på tfn 020 694 726 vardagar kl. 8.00–17.00.
Information för företagare och arbetsgivare
Betalnings- och inkassoärenden
Vänligen kontakta Elos kundtjänst i god tid om du till följd av coronaläget har svårigheter att betala FöPL- och ArPL-räkningar som förfaller.Elos inkasso kan vid behov också bistå dig i ärenden kring betalningsöverenskommelser.Vi här på Elo försöker hjälpa dig på bästa möjliga sätt.
Så gör du: Förläng betalningstiden för din faktura i webbtjänsten. Om det inte är möjligt, kontakta Elos kundtjänst på tfn 020 694 744 vardagar kl. 8−17.
Rabatten på ArPL-avgiften var 2,6 procentenheter och gällde försäkringsavgifterna för de löner som betalades under perioden 1.5. – 31.12.2020. Rabatten gällde endast arbetsgivarens avgiftsandel av försäkringsavgiften och hade alltså ingen påverkan på arbetstagaren andel av försäkringsavgiften.
På grund av rabatten var ArPL-grundavgiften 25,3 procent under perioden 1.1.-30.4.2020 och 22,70 procent under perioden 1.5.-31.12.2020. Den tillfälliga rabatten kommer att kompenseras av en tillfällig förhöjning på arbetsgivarens avgiftsandel under åren 2022-2025.
Permitteringar
Permittering innebär att arbetet och avlöningen avbryts tillfälligt, men i övrigt fortgår anställningsförhållandet. En anställd kan permitteras på heltid eller deltid. Heltidspermittering omfattar hela arbetstiden under kalenderveckan. Deltidspermittering innebär förkortad arbetsvecka, dvs. att den dagliga eller veckovisa arbetstiden förkortas.
Om den anställda är heltidspermitterad anmäls permitteringen till inkomstregistret som oavlönad frånvaro. Som orsak till den oavlönade frånvaron anges "permittering" (kod 16).
Exempel: Inkomsttagaren är heltidspermitterad från och med den 1 april och vid tidpunkten för anmälan förväntas permitteringen pågå fram till den 15 maj.
Frånvaro:
Startdatum för anmälningsperioden för frånvaron: 1.4.2020
Slutdatum för anmälningsperioden för frånvaron: 15.5.2020
Oavlönad frånvaro:
Startdatum: 1.4.2020
Slutdatum 15.5.2020
Orsak till frånvaro: Permittering (kod 16)
Om den anställda är deltidspermitterad, anmäls Permittering (kod 16) som orsak till oavlönad frånvaro endast om den anställda är heldagspermitterad. Om personens arbetsdag förkortas anmäls ingen frånvaro. Om personens arbetsvecka förkortas anmäls de dagar då den anställda är heldagspermitterad.
En permitterad anställd som blir uppsagd eller säger upp sig har enligt arbetsavtalslagen (5 kap. 7 §) rätt till sin lön för uppsägningstiden. Även om ordet lön används i arbetsavtalslagen är betalningen inte vederlag för arbete. När arbetspensionslagarna tillämpas betraktas betalningen som ett belopp av skadeståndsnatur som inte beaktas som pensionsgrundande inkomst.
Anmälan till inkomstregistret
Inkomstregistret har sammanställt frågor och svar om hur permitteringar ska anmälas och hur arbetstagares karantänsfrånvaro ska meddelas samt om andra aktuella situationer som löneräknare och andra som gör anmälningar till inkomstregistret gärna bör läsa.
Tidsgränserna för anmälan har inte ändrats på grund av coronan och det är till exempel en förutsättning för betalningsarrangemangen i fråga om skatter att inkomstregistret har fått in alla anmälningar. Det är viktigt att anmälningarna till inkomstregistret har gjorts i rätt tid och korrekt så att förmånsbehandlingen ska vara så smidig som möjligt.
Läs frågorna och svaren på inkomstregistrets webbplats >FöPL-arbetsinkomsten
Beloppet av sjukdagpenningen och dagpenningen vid smittsam sjukdom räknas ut på basis av FöPL-arbetsinkomsten. FöPL-arbetsinkomsten påverkar också direkt storleken på många andra förmåner, t.ex. föräldradagpenningen, familjepensionen, utkomstskyddet för arbetslösa, sjukdagpenningen, invalidpensionen, ålderspensionen och den partiella förtida ålderspensionen.
För företagarens sociala trygghet är det viktigt att FöPL-arbetsinkomsten alltid är uppdaterad. En höjning av FöPL-arbetsinkomsten förutsätter att arbetsinsatsen motsvarar den höjda arbetsinkomsten.
Så gör du: Du kan snabbt och enkelt ändra din FöPL-arbetsinkomst i Elos webbtjänst >
Vid problem ring Elos kundtjänst, tfn 020 694 744. Vi betjänar vardagar kl. 8–17.
Under goda år kan du öka din framtida pension genom att betala in mer i ArPL-avgift och under sämre år kan du tillfälligt sänka avgiften. Detta kallas flexibel FöPL-avgift. Den flexibla FöPL-avgiftsmodellen sänker eller höjer avgiften tillfälligt för ett kalenderår i taget. Den flexibla avgiften sänker eller höjer din FöPL-arbetsinkomst under flexåret varefter den återgår till den ursprungliga året efter.
Avgiften kan vara flexibel om
• din försäkring är i kraft hela året i samma försäkringsbolag
• din försäkring inte har obetalda avgifter
• du ännu inte får arbetspension från Finland
• du inte får rabatt för nyetablerade företagare.
Om du så vill kan du betala en tillskottsavgift varje år, men nedsatt avgift får utnyttjas högst tre gånger under en period på sju år. Den flexibla FöPL-arbetsinkomsten och den försäkringsavgift som den föranleder kan inte vara mindre än FöPL-arbetsinkomstens nedre gräns, dvs. 7 958,99 euro år 2020 och den därav föranledda avgiften.
Flexibiliteten påverkar endast den pensionsgrundande arbetsinkomsten och påverkar alltså inte andra sociala förmåner som fastställs utifrån den arbetsinkomst som grundar sig på arbetsinsatsen, såsom sjukdagpenningen.
Så gör du: Om flexibel pensionsavgift är en möjlighet för dig kan du ansöka om sådan i Elos webbtjänst där du också kan se hur flexibiliteten påverkar din försäkringsavgift.
Gå in på Elos webbtjänst >
Närmare information om flexibla avgifter får du också av Elos kundtjänst, tfn 020 694 730. Vi betjänar vardagar kl. 8–17.
Sjukdagpenning
Företagare har rätt till sjukdagpenning. Beloppet bestäms enligt FöPL-arbetsinkomsten. Sjukdagpenningen ersätter cirka 60 procent av inkomsterna under sjukperioden och den uträknas på basis av FöPL-arbetsinkomsterna under 12 kalendermånader före den månad som föregår den månad när förmånsrätten började. Den FöPL-försäkrade företagarens självrisktid är dagen för insjuknandet, och därefter börjar sjukdagpenningen betalas ut.
Gör så här: Skaffa ett läkarintyg och ansök om sjukdagpenning hos FPA. På FPA:s webbplats finns mer information om sjukdagpenningen >
Arbetslöshetsdagpenning
Företagare kan få råd i frågor som gäller ekonomiska svårigheter av Ekonomihjälpen vid NMT-centralen. I sista hand lönar det sig att kontakta FPA för att få utkomststöd.
Gör så här: Bli inte ensam med dina ekonomiska svårigheter. Du kan kostnadsfritt kontakta NMT-centralens rådgivningstjänst Ekonomihjälpen som betjänar vardagar kl. 9.00–16.00 på nummer +358 295 024 880.
Företagare kan tillfälligt få arbetsmarknadsstöd om coronaepidemin orsakat en plötslig och överraskande nedgång i efterfrågan. Detta gäller alla företagare oberoende av i vilken form företagsverksamheten bedrivs. Läs mer information om tillfälliga förändringar av arbetslöshetsförsäkringen från FPA.
Vänligen beakta att utbetalningen av arbetsmarknadsstöd förutsätter att personen anmäler sig som arbetssökande på Arbets- och näringsbyrån och att ett arbetskraftspolitiskt utlåtande om personens rätt till arbetsmarknadsstöd ges till FPA.
Gör så här: Närmare information om arbetsmarknadsstöd, grunddagpenning och eventuellt utkomststöd får du från FPA. Information om den inkomstbundna arbetslöshetsdagpenningen får du från din egen arbetslöshetskassa.
Under perioder med inkomstrelaterad arbetslöshetsdagpenning intjänas 1,5 % pension. När pensionsbeloppet uträknas beaktas 75 % av den inkomst som ligger till grund för förmånen. För arbetslöshetsförmåner som betalas av FPA intjänas däremot inte pension, men de beaktas vid beräkningen av återstående tid i fråga om invalidpensionerna på samma sätt som den inkomstrelaterade dagpenningen.
Karantän
Om myndigheterna försätter din arbetstagare i karantän och personen inte kan arbeta behöver företagaren enligt lag inte betala lön under karantäntiden. Arbetstagaren kan ansöka hos FPA om dagpenning vid smittsam sjukdom. Dagpenningen motsvarar lönens belopp under karantäntiden. Om arbetsgivaren betalar lön under karantänperioden betalar FPA dagpenningen till arbetsgivaren.
Gör så här: Instruera din anställda som förordnats karantän att ansöka hos FPA om dagpenning vid smittsam sjukdom.
Så gör du: Ansök hos FPA om dagpenning vid smittsam sjukdom om du förordnats i karantän. För att kunna betala dagpenning vid smittsam sjukdom behöver FPA ett beslut om frånvaro från arbete, isolering eller karantän som har meddelats av den läkare som ansvarar för smittsamma sjukdomar i kommunen eller sjukvårdsdistriktet.
Endast meddelandet som skickas till alla som återvänt från en utlandsresa är inte en grund för beviljande av dagpenning vid smittsam sjukdom. För att kunna betala dagpenning vid smittsam sjukdom behöver FPA ett beslut om frånvaro från arbete, isolering eller karantän som har meddelats av den läkare som ansvarar för smittsamma sjukdomar i kommunen eller sjukvårdsdistriktet.
På FPA:s webbplats finns mer information om dagpenning vid smittsam sjukdom >
Nedläggning av företagsverksamhet
Företagare, överväg noga innan du avslutar FöPL-försäkringen
Om coronaviruset lett till förändringar i din företagsverksamhet eller om uppdragen minskat kan du ändra din FöPL-arbetsinkomst eller avsluta försäkringen om din företagsverksamhet upphört helt. FöPL-försäkringen bestämmer många av företagarens sociala förmåner, till exempel sjukdagpenningen och dagpenningen vid smittsam sjukdom.
Företagare kan tillfälligt få arbetsmarknadsstöd till följd av en plötslig och överraskande minskning i efterfrågan på grund av coronavirusepidemin. Beslutet gäller alla företagare oberoende av företagsverksamhetens form. Läs mer information om tillfälliga förändringar av arbetslöshetsförsäkringen från FPA.
Observera att utbetalning av arbetsmarknadsstöd förutsätter att personen anmäler sig som arbetssökande vid TE-byrån och att ett arbetskraftspolitiskt utlåtande om personens rätt till arbetsmarknadsstöd lämnas till FPA.
Vid behov kan FöPL-försäkringen också avslutas retroaktivt, om de undantagsförhållanden som coronasituationen orsakat blir långvariga och det inte är möjligt att fortsätta med verksamheten. Du kan nu ansöka om betalningstid för avgifterna och senare fatta ditt slutgiltiga beslut om huruvida du vill fortsätta företagsverksamheten, och därmed också FöPL-försäkringen.
Försäkring av utlandsarbete
Pensionsskyddscentralen har utarbetat ett omfattande sammandrag av aktuella ärenden i anslutning till arbete utomlands. Informationen gäller särskilt utsända arbetstagare och A1-intyget.
Läs mer om arbete utomlands (på finska) på PSC:s webbplats >
Information för privatkunder
Pensioner
Så gör du när det är dags att ansöka om pension: Ansök om pension när den tiden kommer. Elo fattar pensionsbesluten snabbt och du behöver inte vara orolig för avbrott i försörjningen.
Du kan se din pensionsberäkning på webben.
Så gör du: Logga in i Elos pensionstjänst på adressen www.elo.fi/pensionstjanst. Kontrollera ditt framtida pensionsbelopp i pensionstjänstens flik Pensionsutdrag och förhandsberäkningar. På arbetspensionsutdraget ser du uppgifterna om de anställningar där du tjänat in pension.
Du kan ansöka om pension på nätet.
Så gör du: Logga in i Elos pensionstjänst på adressen www.elo.fi/pensionstjanst. Du ansöker om pension på fliken Ansök.
Den partiella ålderspensionen är inte bunden till arbete. Om du vill kan du ta ut en del av din intjänade pension när du fyllt 61 år eller när som helst efter det innan du uppnår din högsta pensionsålder. Du kan välja 25 procent eller 50 procent av den pension du tjänat in vid utgången av det föregående året. Observera att den partiella ålderspensionen alltid minskar din slutliga ålderspension jämfört med att du skulle arbeta utan pension ända fram till ålderspensioneringen.
Så gör du:
- Kontrollera det uppskattade beloppet av partiell ålderspension och pensionen efter det på adressen www.elo.fi/pensionstjänst. Samtidigt kan du i pensionstjänsten också göra en uppskattning av ditt framtida ålderspensionsbelopp med antagandet att du fortsätter arbeta utan partiell ålderspension.
- Om du vill kan du kontrollera hos Skatteförvaltningen hur den partiella ålderspensionen och inkomsterna beskattas.
- Ansök om pension på fliken Ansök i pensionstjänsten.
- Om du är företagare och din företagsverksamhet fortsätter parallellt med den partiella ålderspensionen ska du ha en gällande FöPL-försäkring. Även anställningsförhållanden försäkras på normalt sätt parallellt med den partiella ålderspensionen.
Du kan arbeta fritt vid sidan av ålderspensionen utan inkomstgränser. FöPL-försäkringsplikten upphör när du går i ålderspension.
Så gör du: Ansök om ålderspension på adressen www.elo.fi/pensionstjanst. Din FöPL-försäkring avslutas automatiskt i samband med handläggningen av din ansökan.
Du kan sköta dina pensionsärenden på nätet.
Så gör du: Logga in i Elos pensionstjänst på adressen www.elo.fi/pensionstjanst. På fliken Betalningsuppgifter kan du bl.a. se betalningsuppgifterna, skriva ut ett pensionsintyg och höja din skatteprocent.
Medan beredskapslagen var i kraft har din arbetsgivare kunnat beordra dig att utföra arbete där man med stöd av lagen har kunnat avvika från bestämmelserna i semesterlagen, arbetstidslagen och arbetsavtalslagen. Därför har din förvärvsinkomst från arbetet kunnat överskrida inkomstgränsen för din invalidpension. Arbetsinkomster från arbete som utförts på grund av ett arbetsförordnande av arbetsgivaren med stöd av beredskapslagen påverkar inte utbetalningen av din invalidpension även om du har överskridit inkomstgränsen.
Undantagsförhållanden enligt beredskapslagen råder inte längre, och från och med den 1 juli 2020 gäller igen normal inkomstkontroll för invalidpensionstagare och mottagare av rehabiliteringsstöd och partiellt rehabiliteringsstöd. Arbetsinkomster som betalas ut efter denna tidpunkt påverkar inte utbetalningen av din pension, om arbetsinkomsterna inte överskrider inkomstgränsen för din invalidpension.
Gör så här: Anmäl dig som arbetssökande på TE-byrån och ansök om arbetslöshetsförmån från din egen arbetslöshetskassa eller FPA. Arbetslöshetsförmånen påverkar inte din rätt till delinvalidpension. Delinvalidpensionen beaktas i arbetslöshetsförmånens belopp.
Rehabilitering
I augusti kontrollerar vi studieframgången och beaktar flexibelt om eventuell långsammare studietakt under våren på grund av coronaviruset.
Så gör du:
- Försök fortsätta studera på distans om inget annat är möjligt.
- Om arbetspraktiken inte blir av på grund av coronaviruset ska du fortsätta dina studier i övrigt, så kontrollerar vi den samlade studieframgången i augusti och tar hänsyn till situationen.
- Om din examen skjuts upp på grund av coronaviruset kan vi fortsätta betala rehabiliteringspenning på den grunden.
- Om dina studier inte hunnit börja och du redan vet att de inte kommer att börja kan vi inte betala rehabiliteringspenning.
Du kan vara frånvarande från en arbetsprövning som redan inletts i högst en månad på grund av en coronarelaterad anledning. Orsaken kan vara sjukdom eller arbetsgivarens order om att du inte får komma till arbetet. Ett eget beslut om att inte delta i arbetsprövningen räcker inte som grund för att betala rehabiliteringspenning. Om frånvaron är längre än en månad avbryts betalningen av rehabiliteringspenningen. Vi kan betala rehabiliteringspenning fram till slutet av månaden efter att arbetsprövningen avbrutits. Om du inte kan delta i arbetsprövningen på grund av karantän betalar vi ut förmånen under den första månaden, och om karantänen pågår i mer än en månad avbryter vi utbetalningen och kunden kan ansöka om dagpenning vid smittsam sjukdom.
Om arbetsprövningen inte hunnit börja betalas ingen rehabiliteringspenning.
Så gör du Underrätta Elo om du deltar i arbetsprövning och blir tvungen att stanna hemma i över två veckor på grund av coronaviruset av orsaker som inte beror på dig. Meddela oss om din arbetsprövning inte börjat och inte heller kan börja. Du kan meddela oss om rehabiliteringsrelaterade omständigheter genom att logga in i Elos pensionstjänst på adressen www.elo.fi/pensionstjanst och skicka oss ett meddelande på fliken Dokument och meddelanden.
I rehabiliteringsärenden når du oss också på telefonnumret 020 694 723 vardagar kl. 8.00–17.00.
Om du hör till en riskgrupp ber vi dig kontakta oss om din rehabilitering avbryts.
Ersättningar för resor och inkvartering i samband med yrkesinriktad rehabilitering efter den 1 mars 2020 kan på grund av det coronarelaterade undantagstillståndet endast sökas retroaktivt för resor och inkvartering som redan ägt rum.
Så gör du: Ansök retroaktivt om ersättning för resor som redan ägt rum på adressen www.elo.fi/pensionstjanst > rehabilitering > reseersättning. Samtidigt kan du också ansöka om eventuella ersättningar för inkvarteringskostnader genom att uppge dem på ansökan om reseersättning och bifoga kvitton i pensionstjänstens bilagefunktion. Uppgifter om ersättningarna sparas också i pensionstjänsten under "Kostnadsersättningar" på fliken Betalningsuppgifter. Uppgifterna blir synliga när ersättningsansökan godkänts.