Försäkring av utlandsarbete
Ska någon av dina anställda åka utomlands för att arbeta? Eller ska du anställa en arbetstagare utomlands för arbete i Finland? Vet du vad du som arbetsgivare ska göra? Vi på Elo hjälper dig också i sådana här situationer. På den här sidan har vi sammanställt det viktigaste om försäkringar för arbete utomlands.
Som arbetsgivare ska du ta hand om dina anställdas pensionsskydd oberoende av om de arbetar i Finland eller utomlands. Detta gäller såväl finländska som utländska arbetsgivare. Ofta gäller denna skyldighet både de anställdas pensionsskydd och deras övriga sociala trygghet.
Försäkringen av utlandsarbete regleras av både finländsk och arbetslandets lagstiftning samt av EU-förordningar och de överenskommelser om social trygghet som Finland ingått. I vilket land personens pensions- och socialskydd ska ordnas beror bl.a. på arbetslandet och arbetsperiodens längd.
Arbetstagaren åker från Finland för att jobba utomlands
När någon av dina anställda ska åka från Finland för att arbeta utomlands är det bra att i god tid utreda vilket lands lagstiftning som gäller och ordna pensionsskyddet enligt det.
Arbetstagaren försäkras i allmänhet i det land där arbetet utförs. På samma sätt omfattas personer som distansarbetar vanligen av den sociala tryggheten i det land där distansarbetet utförs. Då betalas socialförsäkringsavgifterna till arbetslandet och rätten till sociala förmåner i arbetslandet fastställs enligt det landets lagstiftning.
Ett undantag från den ovannämnda principen om arbetsland utgörs av arbetstagare som tillfälligt sänds ut för att arbeta utomlands. Dessa kan under utlandsvistelsen omfattas av den sociala tryggheten i Finland. Arbetstagaren behöver då ett A1-intyg som bevis på att hen fortfarande omfattas av den finländska sociala tryggheten.
A1-intyg
Ansök om ett intyg på att arbetstagaren som sänds ut för att arbeta utomlands omfattas av den sociala tryggheten i Finland (A1-intyg). Detta görs med Pensionsskyddscentralens elektroniska blankett. Arbetstagaren behöver intyget om hen åker för att arbeta i ett EU-/EES-land, i ett land med vilket Finland har en överenskommelse om social trygghet eller i Schweiz.
A1-intyg ska alltid sökas när en arbetstagare åker för att arbeta utanför Finlands gränser. Det här gäller såväl vid en längre utlandskommendering som vid exempelvis en dags distansjobb utomlands. Pensionsskyddscentralen preciserade kravet i början av 2023, från att tidigare ha gett anvisningar om att intyget endast behöver sökas vid egentliga utlandskommenderingar. Intyget behöver ändå inte sökas separat för varje resa och situation, utan kan beviljas för två år i sänder. Bakgrunden till skärpningen av kravet är att arbete utomlands har blivit vanligare.
Försäkringslön
Vid utlandsarbete används termen försäkringslön för pensionsgrundande inkomster. Försäkringslönen utgör även grunden för arbetsgivarens och arbetstagarens arbetspensionsavgifter. Oberoende av sysselsättningslandet gäller försäkringslönen arbete som utförs av utsända arbetstagare från Finland och som ska försäkras enligt arbetspensions- och olycksfallsförsäkringslagarna i Finland.
Arbetsgivaren och arbetstagaren ska avtala om beloppet för försäkringslönen före utsändningen. Försäkringslönen ska antecknas i utsändningsavtalet i euro. Det lönar sig även att specificera vad försäkringslönen innehåller i avtalet. Arbetsgivaren ska meddela försäkringslönen till inkomstregistret tillsammans med löneanmälan.
Försäkringslönen kan inte fritt avtalas om, utan den ska vara i enlighet med lagen om pension för arbetstagare. Utgångspunkten är att försäkringslönen motsvarar den lön som skulle betalas för motsvarande arbete i Finland. Syftet med detta är att säkerställa att arbetstagaren får en pension som motsvarar nivån i Finland.
Utsända arbetstagare
Som utsända arbetstagare kan betraktas personer som
- utsänds av en finländsk arbetsgivare
- före utstationeringen omfattas av den finländska sociala tryggheten
- arbetar utomlands tillfälligt
Läs mer om försäkring av utsända arbetstagare
Ansök om ett intyg över att din arbetstagare är socialförsäkrad i Finland
Du kan ansöka om ett intyg om arbetstagaren sänds till ett EU-/EES-land eller Schweiz eller ett land med vilket Finland har en överenskommelse om social trygghet.
Ansök om A1-intyg
Till vilket land ska din arbetstagare utstationeras?
Avtalsländerna och EU-länderna har samma förutsättningar för när en anställd kan betraktas som en utsänd arbetstagare.
Arbetsgivare, gör så här när du utstationerar en anställd till
När du sänder ut en arbetstagare från Finland för att tillfälligt arbeta i något EU-/EES-land eller i Schweiz, ska du ansöka om ett A1-intyg för den anställda hos Pensionsskyddscentralen (PSC). Intyget visar att arbetstagaren omfattas av den sociala tryggheten i Finland under den tid hen arbetar utomlands.
Sedan början av 2023 har PSC gett anvisningar om att A1-intyg ska sökas också för korta arbetsresor utomlands, alltså alltid när en arbetstagare överhuvudtaget åker utomlands.
För personer som arbetar i EU-/EES-länder eller i Schweiz tillämpas endast ett lands socialförsäkringslagstiftning i taget. Om din anställda arbetar i flera EU-länder samtidigt är det personens bosättningsland som avgör vilken lagstiftning som ska tillämpas.
EU-länder är Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Holland, Irland, Italien, Kroatien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Sverige, Tyskland, Tjeckien, Ungern och Österrike.
EES-länder är Island, Liechtenstein och Norge.
Läs mer om försäkring av arbete i EU-länder på Pensionsskyddscentralens webbplats
För närvarande har Finland ingått överenskommelser om social trygghet med Australien, Chile, Förenta staterna, Indien, Israel, Japan, Kanada/Quebec, Kina och Syd-Korea.
Om du ska sända ut en anställd till något av dessa länder ska du för den anställda ansöka om ett intyg om social trygghet via Pensionsskyddscentralens elektroniska tjänst.
Du får mer information om innehållet i de överenskommelser om social trygghet som Finland ingått i Arbetspensionstjänsten
Det är dessutom möjligt att du också bör försäkra din anställda enligt lagstiftningen i arbetslandet. I egenskap av arbetsgivare bör du reda ut socialförsäkringsavgifterna enligt lagarna i arbetslandet.
Läs mer om arbete i icke-avtalsländer på Pensionsskyddscentralens webbplats
När du anställer en arbetstagare utomlands för arbete i Finland
Du ansvarar för att ordna pensions- och socialförsäkringsskydd även när du anställer en person från utlandet för att arbeta i Finland. Utgångspunkten är att din arbetstagare ska försäkras enligt de finländska arbetspensionslagarna om arbetstagaren direkt kommer för att arbeta hos en finländsk arbetsgivare och ingår ett arbetsavtal med en finländsk arbetsgivare.
Ett undantag från denna regel utgörs av arbetstagare som från utlandet stationerats i Finland och som i utgångslandet fått ett intyg för utsända arbetstagare. Om din anställda har stationerats i Finland från något EU- eller EES-land, Schweiz eller något annat avtalsland och har fått ett intyg från sitt utgångsland omfattas den anställda fortsättningsvis av respektive lands socialförsäkring under sitt arbete i Finland. I sådana fall kan din anställda inte pensionsförsäkras i Finland. Också i fråga om personer som samtidigt arbetar i flera länder måste beslut fattas om deras försäkringar och de kan beroende på situationen få ett intyg för utsända arbetstagare.
Läs mer om försäkring av utlandsarbete på Pensionsskyddscentralens webbplats
Socialförsäkringsavgifter i internationella situationer
Läs mer om Pensionsskyddscentralens tjänst