Ansökan om invalidpension
Fyll i en ansökan om invalidpension eller rehabiliteringsstöd i vår webbtjänst 2-3 månader innan din sjukdagpenning upphör.
Ett aktuellt B-läkarutlåtande som undertecknats inom de senaste 6 månaderna ska bifogas till ansökan. Ifall vi inte får utlåtandet inom 2 veckor efter att vi mottagit din ansökan, kan din ansökan inte behandlas. Observera att vi inte kommer att behandla ditt ärende enbart på basis av ett B-läkarutlåtandet.
Du kan också skicka oss andra medicinska utredningar. Alla medicinska utredningar måste innehålla ditt namn och din personbeteckning.
Med samma ansökan kan du ansöka om folkpension från FPA, om din arbetspension blir liten. Vid sidan av full invalidpension kan du få folkpension, om beloppet av din pension inte överskrider 1 200–1 400 euro per månad. Innan du ansöker om pension kan du beräkna en uppskattning av pensionens belopp i vår webbtjänst.
I samband med behandlingen av pensionsansökan undersöker vi om yrkesinriktad rehabilitering skulle hjälpa i din situation. I första hand försöker vi rehabilitera dig så att du kan återgå till arbetslivet.
Invalidpension: så här framskrider behandlingen av ansökan
1. Ansökan tas emot och behandlas.
- Vi läser din ansökan och dess bilagor.
- Vi kontaktar dig om vi behöver närmare uppgifter.
- Vid behov skickar vi din ansökan till FPA.
- Om nya utredningar kommer medan din ansökan behandlas, så skickar vi dem till FPA för din del.
- Behandlingen tar i genomsnitt cirka 6-8 veckor.
- Behandlingen av ansökan kan i genomsnitt ta längre tid om vi till exempel behöver fler uppgifter.
- Vi skickar uppgifter om hur behandlingen av ansökan framskrider per textmeddelande.
2. Vi bedömer din arbetsförmåga
- Vi bedömer din arbetsförmåga utgående från de uppgifter du gett och B-läkarutlåtandet samt eventuella övriga utredningar av hälsotillståndet. Vid behov ber vi din senaste arbetsgivare om en beskrivning av dina arbetsuppgifter och din arbetshälsa. Vi kontaktar dig om vi behöver närmare uppgifter av dig.
- Elos expert på arbetsförmåga och sakkunnigläkare gör tillsammans en bedömning av din rätt till invalidpension. Vid behov deltar även andra Elos experter i bedömningen, såsom en juridisk expert.
- I samband med att vi behandlar din ansökan bedömer vi om din arbetsförmåga kan påverkas genom yrkesinriktad rehabilitering. Yrkesinriktad rehabilitering är alltid det första alternativet i förhållande till invalidpension.
- Om du även ansökt om invalidpension från FPA, gör vi en bedömning av din rätt till invalidpension tillsammans med FPA. Vi strävar efter att komma till samma beslut som FPA.
3. Läs vårt beslut
- Du får information om beslutet per textmeddelande.
- Läs i lugn och ro beslutet och dess bilagor.
- Skicka ett skattekort för pension till Elo efter ett positivt beslut
- Om du får ett negativt beslut ska du ta reda på dina alternativ.
Ansökan om fortsatt rehabiliteringsstöd
Du kan ansöka om fortsättning på tidigare beviljat rehabiliteringsstöd, ifall din arbetsförmåga inte återställts under den tid rehabiliteringsstödet har utbetalats. Skicka ett utlåtande om fortsatt rehabiliteringsstöd via vår webbtjänst. Du behöver inte skicka en separat ansökan, ett aktuellt B-läkarutlåtande räcker. Skicka B-läkarutlåtandet 1 månad innan rehabiliteringsstödet upphör.
Den genomsnittliga behandlingstiden av ansökan om fortsatt stöd är cirka 3 veckor. Du får information om beslutet per textmeddelande.
Delinvalidpension: så här framskrider behandlingen av ansökan
1. Ansökan tas emot och behandlas.
- Vi läser din ansökan och dess bilagor.
- Vi kontaktar dig om vi behöver närmare uppgifter.
- Behandlingstiden är i genomsnitt cirka 6-8 veckor.
- Behandlingen av ansökan kan i genomsnitt ta längre tid om vi till exempel behöver fler uppgifter.
- Vi skickar uppgifter om hur behandlingen av ansökan framskrider per textmeddelande.
2. Vi bedömer din arbetsförmåga
- Vi bedömer din arbetsförmåga utgående från de uppgifter du gett och B-läkarutlåtandet samt eventuella övriga utredningar av hälsotillståndet. Vid behov ber vi din senaste arbetsgivare om en beskrivning av dina arbetsuppgifter och din arbetshälsa. Vi kontaktar dig om vi behöver närmare uppgifter av dig.
- Elos pensionsexpert och sakunnigläkare gör tillsammans en bedömning av din rätt till invalidpension. Vid behov deltar även andra Elos experter i bedömningen, såsom en rehabiliteringsexpert eller en juridisk expert.
- I samband med att vi behandlar din ansökan bedömer vi om din arbetsförmåga kan påverkas genom yrkesinriktad rehabilitering. Yrkesinriktad rehabilitering är alltid det första alternativet i förhållande till invalidpension.
3. Läs vårt beslut
- Du får information om beslutet per textmeddelande.
- Läs i lugn och ro beslutet och dess bilagor.
- Skicka en betalningsansökan efter ett positivt beslut, om du vill ta emot pensionen.
- Efter ett negativt beslut ska du ta reda på dina alternativ.
4. Avtala om deltidsarbete
- När du har fått ett positivt förhandsbeslut om delinvalidpension ska du prata om saken med din arbetsgivare. Din arbetstid ska minska så att dina bruttoinkomster är mindre än inkomstgränsen som nämns i beslutet.
- Om du är företagare ska FöPL-arbetsinkomsten sjunka under inkomstgränsen som nämns i beslutet.
5. Fyll i betalningsansökan
- När du kommit överens om deltidsarbete, fyll i och returnera betalningsansökan för delinvalidpension i vår webbtjänst.
6. Betalningsbeslut
- Efter att vi mottagit betalningsansökan ger vi ett betalningsbeslut där det framkommer när pensionen börjar och vi börjar betala ut pensionen.
7. Skicka ett skattekort
- Kontakta skatteförvaltningen och skicka ett pensionsskattekort till oss.
Negativt beslut om rätten till invalidpension
Vanliga frågor
Enklast fyller du i en ansökan och U-bilagan i vår webbtjänst. Anteckna på ansökan, från vilket land du ansöker om pension.
Du kan ansöka om pension från utlandet med samma ansökan du ansöker om arbetspension från Finland:
• från alla EU- och EES-länder,
• Från Storbritannien,
• från Schweiz och
• Länder med avtal om social trygghet: Australien, Kanada, Chile, Indien, Israel, Japan, Sydkorea och USA.
Om du ansöker om pension från något annat land än de ovannämnda, ska du själv lämna din ansökan direkt till pensionsanstalten i landet i fråga.
Vi förmedlar din ansökan om pension från utlandet till Pensionsskyddscentralen som sköter om att din ansökan förmedlas till utlandet. Du får ett separat beslut om din pension från utlandet direkt till ditt hem från den utländska pensionsanstalten. Om du ansöker om pension från flera olika länder, utfärdar alla de enskilda länderna ett eget pensionsbeslut.
Din ansökan behandlas i Finland precis som en nationell ansökan. Handläggningstiderna kan vara långa utomlands, men de inverkar inte på hur snabbt din ansökan om arbetspension handläggs i Finland.
Om du vill höra dig för hur handläggningen av din ansökan framskrider utomlands, ska du vara i direkt kontakt med den utländska pensionsanstalten som handlägger ditt ärende. Du kan be om kontaktuppgifter till den utländska pensionsanstalten från Pensionsskyddscentralen.
Läs mer om att ansöka om pension utomlands.
Om du bor i
• i ett EU- eller EES-land,
• i Storbritannien,
• i Schweiz, eller
• I länder som omfattas av avtal om social trygghet: Australien, Kanada, Chile, Indien, Israel, Japan, Sydkorea eller USA,
kontakta pensionsanstalten i ditt bosättningsland och ansök om finländsk pension där.
Om du bor i ett annat land än det ovan nämnda, kan du ansöka om pension med en finländsk pensionsansökan. Om du har nätbankskoder från en finländsk bank, fyller du i ansökan och U-bilagan enklast i vår webbtjänst.
Om du ansöker om pension i ett annat land än det ovan nämnda, ska du själv ansöka om pension direkt från pensionsinstitutionen i landet i fråga.
Mer information om hur du ansöker om pension utomlands finns i https://www.elo.fi/pension-fran-utlandet.
Läs beslutet du har fått och dess motiveringar i lugn och ro.
Om ditt arbetsavtalsförhållande är i kraft, kontakta vid behov din egen chef, företagshälsovården eller personaladministrationen. Bedöm tillsammans med dem vilka möjligheter du har att orka i ditt arbete.
Ta reda på möjligheterna till yrkesinriktad rehabilitering, om det inte är möjligt för dig att återgå till ditt tidigare arbete. Syftet med yrkesinriktad rehabilitering är att hitta en väg tillbaka till ett arbete där du kan arbeta oberoende av din sjukdom eller skada. I ditt beslut finns information om ansvaret för att ordna yrkesinriktad rehabilitering.
Anmäl dig som arbetslös arbetssökande hos TE-byrån om din rätt till sjukdagpenning har upphört och du inte kan återgå till arbetet. Ansök om utkomstskydd för arbetslösa för att trygga utkomsten från din egen arbetslöshetskassa eller FPA. Ta vid behov även reda på din rätt till utkomststöd och bostadsstöd.
Ring vår kundtjänst om du vill diskutera det negativa beslutet och dess motiveringar.
Om du är av annan åsikt gällande det beslut som du har fått, kan du vid behov lämna ett klagomål i enlighet med besvärsanvisningarna. Du kan även skicka nya utredningar och en ny ansökan till oss senare, varpå vi behandlar ärendet på nytt.
I sjukförsäkringslagen och i lagen om pension för arbetstagare definieras arbetsoförmåga på olika sätt. FPA beviljar sjukdagpenning om du inte kan utföra ditt eget ordinarie arbete. Invalidpension kan beviljas ifall du utöver ditt eget ordinarie arbete även är oförmögen att utföra allt annat arbete.
Skillnaderna i definitionerna av arbetsoförmåga kan i vissa fall leda till att FPA har beviljat sjukdagpenning för samma sjukdom, men invalidpensionen har inte beviljats.
Om du är missnöjd med pensionsbeslutet kan du söka om ändring hos Besvärsnämnden för arbetspensionsärenden. Besvärsnämnden för arbetspensionsärendens beslut kan överklagas till försäkringsdomstolen. Klagomålet ska vara framme senast 30 dagar efter att du fick kännedom om pensionsbeslutet. Pensionsbeslutet anses ha kommit till den sökandes kännedom senast sju dagar efter att beslutet har postats, om beslutet har skickats som papperspost. Om du har valt ett elektroniskt beslut, anses beslutet har kommit till din kännedom tre dagar efter att det har skickats.
I ditt klagomål ska du meddela vilken ändring du kräver i vårt beslut och motiveringarna för ditt krav. Du kan skicka ytterligare utredningar om ditt hälsotillstånd även senare under behandlingen av klagomålet. Vi undersöker alla nya utredningar och meddelar skriftligen om beslutet kan ändras utgående från dem.