Jumplink
Meny
Logga in
Sökning
Språk
EN
FI

Undvik dessa misstag i introduktionen

/ Blog

 

God introduktion säkerställer framgång i arbetet och minskar arbetsbördan. Dålig introduktion garanterar missnöje och ökar risken för att den nya arbetstagaren snabbt lämnar arbetsplatsen. Lagen om skydd i arbete ålägger arbetsgivarna att säkerställa en adekvat introduktion till arbetet och att informera om olägenheter och faror i arbetet. Arbetstagaren ska introduceras bland annat med arbetsutrustning och säkra arbetsmetoder. Man skulle kunna tro att man gör allt på arbetsplatserna för att snabbt få en nyanställd med i arbetet och engagerad på arbetsplatsen.

Forskningar visar att den främsta orsaken till att man tar en genväg i introduktionen är att man har bråttom på arbetsplatser. Jag fick höra en sann historia när jag träffade min guddotter, som har arbetat i servicebranschen i några år. Jag var ivrig att höra om hennes erfarenheter av arbetslivet. Hurdana är induktionsmetoderna på hennes arbetsplats? Hur togs den nya arbetstagaren emot? Hur agerade hon själv som nyanställd?

”Istället för beröm fick jag kritik”

Början gick inte direkt som på räls. Min guddotter fick hela 1,5 dagar av introduktion för sina framtida arbetsuppgifter, efter det var hon ensam. Chefen berättade inte hur introduktionen framskrider, och frågade inte hur arbetstagaren har det. Hen hade inte heller några uppföljande diskussioner om hur arbetet fortskred, än mindre tog hen reda på vilka uppgifter min guddotter behövde mer vägledning i. Chefen var inte en lättillgänglig person: ”Det skulle aldrig ens ha fallit mig in att fråga honom om råd”, kommenterade min guddotter. Lyckligtvis är min guddotter modig och bad sina kollegor om hjälp. Erfarna medarbetares attityd var dock på vissa ställen obegripligt avvisande. Minns de inte hur det var att vara nyanställd?

I arbetslivets turbulens hjälper det att kunna ömsa skinn lätt samt att ha förmågan att klara av motgångar. Sådana färdigheter behövs till exempel i en situation där min guddotter erbjöd sig att hjälpa till på ett extra skift. Chefen och resten av personalen hade inte tänkt på att berätta vad som behöver göras under skiftet och vad som förväntas av henne. Min guddotter bad sin kollega i sista minuten om tips inför skiftets uppgifter, som hon för hand skrev som en checklista till sig själv. Min guddotter skötte skiftet snabbt, och förväntade sig till och med lite beröm eftersom hon hade erbjudit sig att hjälpa sina kollegor. Men i stället för lovord blev hon förebrått för saker som inte hade gjorts eller som hade gjorts fel. Erfarenheten var en besvikelse för henne, vilket kunde avskräcka en blygare arbetstagare. Ett hårt exempel på dålig introduktion där ingen är nöjd med resultatet. Arbetets mål och uppgifter var inte alls tydliga, och resultatet blev en nyanställd med en känsla av misslyckande. Ingen av oss är en tankeläsare, speciellt inte en nyanställd som skulle kunna sätta mål för ett jobb hen aldrig har gjort.

Ett annat konkret exempel var ett arbete som min guddotter inte visste hur hon skulle göra. Han bad om hjälp från en mer erfaren kollega som kom för att göra jobbet i stället för henne, men lärde henne inte hur hon kunde göra arbetet nästa gång. När du har så bråttom har du inte tid med något! I praktiska situationer förloras möjligheten att lära sig när man i kundservice behöver vara så snabb och effektiv. De flesta lär sig dock bäst när de handleds steg för steg, t.ex. genom att titta på ett utförande av arbetet först och sedan göra det själv med hjälp av en mer erfaren person.

”Jag har försökt tänka själv på hur jag kan agera positivt och uppmuntrande”

Vad har den här unga personens brist på introduktion gjort för nytta? Min guddotter är redan en erfaren veteran med två års arbetslivserfarenhet, som nu kan introducera andra. Hon berättar att ”jag har försökt tänka själv på hur jag kan agera positivt och uppmuntrande”. Hon vill inte upprepa de misstag som begicks med henne. Hon vill hjälpa nya arbetstagare att känna sig så välkomna att de alltid har mod att be om hjälp och råd. Mycket smart, eftersom det är lättare att berätta om fel och stressiga situationer i kundservicen i en tryggatmosfär. Och en sak till, min guddotter använder de lugnare stunderna för att lära ut nya uppgifter steg för steg. Det är lätt att återvända till uppgifterna när de har visats för nya arbetstagare i lugn och ro.

Vad är då receptet för en lyckad introduktion?

Receptet för en lyckad introduktion kommer från de goda interaktionerna i arbetsgemenskapen, den systematiska praxisen på arbetsplatsen och även från den nya arbetstagarens egen aktivitet. De sociala nätverken på arbetsplatsen och stödet från chefen ökar den nya arbetstagarens resurser och stödjer inlärning. Arbetsplatsens förutfattade och konstruerade praxis säkerställer att den nya arbetstagaren passar för arbetsuppgiften i fråga, att introduktionen görs systematiskt och att den nyanställda får en god förståelse för helheten och de olika arbetsuppgifterna. Den nya arbetstagarens egen verksamhet stärker tydligheten i hens roll och den kontinuerliga inlärningen. Den nya arbetstagarens förtroende för sin egen kompetens och förmåga att lära sig nya saker minskar stress och belastning i nya uppgifter.

På arbetsplatsen bör man också komma ihåg att introduktionsansvaret inte bara gäller nyanställda. Orientering måste alltid fortsättas när uppgifterna ändras eller den anställde återvänder till arbetet efter en längre paus. En tydlig förståelse av arbetsuppgifterna och arbetsmålen i kombination med tillräcklig kompetens är hörnstenen i en god arbetsförmåga.

Bekanta dig med verktygslådan för ledning av arbetsförmåga på Elos webbsidor. Den är skapad för att hjälpa dig och din arbetsplats i ledningen av arbetsförmågan. Introduktionsavsnittet i verktygslådan finns på Elos webbplats.

Sök efter artiklar och nyheter