Jumplink
Meny
Logga in
Sökning
Språk
EN
FI

Pappersfri tjänst

Elos pappersfria tjänst sparar miljön och du slipper stressa. Då du väljer tjänsten, skickar vi dig inte längre dokument och beslut på papper. Dina försäkrings- och pensionsdokument finns i säkert förvar i webbtjänsten och är tillgängliga oberoende av tid och plats.

Vad innebär tjänsten i praktiken?

  1. Försäkringsdokumenten skickas till dig på webbtjänsten för företagskunder.
  2. Dokumenten om din pension och dina rehabiliteringsförmåner skickas till dig till webbtjänsten för privatkunder.
  3. Vi underrättar dig separat om nya dokument och meddelanden.
  4. Dokumenten skickas till tjänsten i pdf-format eller som elektroniskt informationsinnehåll.

Hur får jag tillgång till tjänsten?

  • Logga in på webbtjänsten på www.elo.fi/logga in.
  • Kontrollera på webbtjänsten att din e-post och ditt telefonnummer är uppdaterade.
  • Webbtjänsten för företagskunder: Ta i bruk tjänsten under Kunddatahantering – Kunduppgifter.
  • Webbtjänsten för privatkunder: Ta i bruk tjänsten under Mina uppgifter – Sätt att sköta ärendena.

Principerna för att ta i bruk tjänsten

Webbtjänsten för företagskunder

Elo underrättar dig om nya försäkringsdokument och andra meddelanden i försäkringsärenden per e-post. Meddelandena innehåller inga specificerade försäkringsuppgifter, men av dem framgår det att du har en försäkring i Elo.

Försäkringsdokumenten bevaras på tjänsten i fem år. Efter att försäkringen upphört finns dokumenten tillgängliga på webbtjänsten för innevarande och föregående år.

Den pappersfria tjänsten inverkar inte på hur försäkringsfakturorna skickas, utan du kan separat välja på vilket sätt du vill få dem skickade.

Webbtjänsten för privatkunder

Elo underrättar dig om nya pensions- och förmånsbrev samt beslut med ett sms. Observera att sms inte kan skickas till utländska telefonnummer.

Dokument i pensions- och rehabiliteringsärenden bevaras på tjänsten i tre år.

Observera att en del av besluten och dokumenten fortsättningsvis kan komma per post, fastän du valt den pappersfria tjänsten.


 

Besvärstid och andra tidsfrister

Tidsfrister i anslutning till försäkringar och pensioner, såsom besvärstiden börjar tre dagar efter att dokumentet har skickats till webbtjänsten.

Byte av servicekanal

Du kan enkelt ändra servicekanal när som helst i Elos webbtjänst.

Uppdatering av kontaktuppgifterna

Kom ihåg att hålla ditt telefonnummer och din e-postadress uppdaterade så att du även i fortsättningen blir underrättad om nya dokument.