Elon verkkopalvelujen saavutettavuusseloste
Elon tarjoamia digitaalisia palveluja koskee laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta. Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 21.9.2020 ja se koskee Elon verkkosivuja www.elo.fi sekä yritys- ja henkilöasiakkaille tarjottavia työeläkevakuutusten ja eläkeasioiden hoitoon tarkoitettuja verkkopalveluja.
Digipalvelujen saavutettavuus perustuu asiantuntija-arvioon, testausohjelmistolla suoritettuun testaukseen sekä itsearvioon.
Elon avoin verkkosivusto www.elo.fi
Sivusto täyttää pääosin kriittiset A ja AA -vaatimukset.
1. Havaittavuuteen liittyviä puutteita
- Palvelussa on kuvia, joilta puuttuu testivastine
- Palvelussa on tekstialueita ja lomakesyöttökenttiä, joissa ei ole selitettä avustaville teknologioille
2. Hallittavuuteen liittyviä puutteita
- Samaa linkkitekstiä käytetään viittaamaan useaan eri kohteeseen
- Palvelussa on epäselviä linkkitekstejä sekä kuvalinkkejä, jotka eivät selkeästi kerro mihin linkin aktivoimalla siirrytään.
3. Ymmärrettävyyteen liittyviä puutteita
- Suurin osa palvelussa olevista pdf-tiedostoista on koneluettavia. Osasta pdf-tiedostoista kuitenkin puuttuu tunnisteet avustavia teknologioita varten.
Elon verkkopalvelu vakuutusasiakkaille
Elon yritysasiakkaiden verkkopalvelun lakisääteisen työeläkevakuutuksen hoitoon ja hankkimiseen tarkoitetut osat täyttävät kriittiset A ja AA-vaatimukset.
Palvelussa olevat mm. erilaisiin raportteihin liittyvät ja julkisen hallintotehtävän ulkopuolelle jäävät lisäarvopalvelut eivät kuulu saavutettavuutta koskevan lainsäädännön piiriin ja saattavat sisältää ei-saavutettavaa sisältöä.
Elon verkkopalvelu henkilöasiakkaille
Palvelu täyttää kriittiset A ja AA-vaatimukset
Saavutettavuutta parantavia lisäpalveluja
Viittomakielisten vakuutus- ja eläkeneuvonta
Elo tarjoaa viittomakielistä vakuutus- ja eläkeneuvontaa Chabla-sovelluksella (www.chabla.me).
Valvontaviranomaisen yhteystiedot
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus(at)avi.fi
puhelinnumero vaihde 0295 016 000