Jumplink
Meny
Logga in
Sökning
Språk
EN
FI

Gott rykte hjälper företaget genom svåra tider – tre tips för att bygga upp företagets rykte

/ Artikel

Enligt Elos undersökning har ett gott rykte hjälpt företag att klara sig under coronatiden. Av vilka faktorer uppstår ryktet och hur kan det byggas upp? 

Ett gott rykte är företagets stöttepelare. Det ökar företagets status, förtroende och rekommendationer samt hjälper företaget att klara av kriser. Ett väluppbyggt rykte kan till och med rädda situationen om något oväntat inträffar.

Enligt Elos och Företagarna i Finlands
undersökning Lyckas som företagare anser närmare 80 procent av företagen att företagets erkännande och rykte är en mycket eller ganska betydande faktor för att klara av coronatiden. Erkännande och gott rykte har hjälpt till att behålla kunderna under den utmanande coronatiden.

Företagarna som svarat på undersökningen bedömer att faktorer som byggts upp på lång sikt innan coronapandemin började har haft störst inverkan på hur företaget överlevt pandemin. Att bygga upp ryktet handlar också om långsiktigt arbete, dvs. hur företaget tar hand om sitt rykte under tidens gång.

Hur uppstår företagets rykte?

Ryktet uppstår i samverkan mellan företagets verksamhet och kommunikationen om verksamheten. Med tanke på ryktet är det viktigt att företaget handlar i enlighet med sina värderingar, eftersom ryktet alltid är något som ska förtjänas. Det får inte förekomma några motstridigheter mellan orden och handlingarna.

Utöver företagets egna handlingar påverkas ryktet av hur företagets intressentgrupper, såsom kunderna och den egna personalen, ser företaget och vad de har läst eller hört om företaget.

Företagets rykte ligger alltså inte helt i företagets egna händer. Man kan emellertid försöka bygga upp och hantera det så bra som möjligt.

Så här bygger du företagets rykte – tre tips

1. Berätta företagets historia

Kunderna och intressentgrupperna vill veta allt mer om företaget som ligger bakom produkterna och tjänsterna. Att berätta företagets historia till exempel på företagets webbplats och sociala mediekanaler är också ett effektivt sätt att bygga upp ryktet. Det är även lättare för kunderna att förbinda sig till ett företag som känns bekant.

2. Målmedveten synlighet

Företaget måste synas för sina intressentgrupper. Om ditt företag är okänt för kunderna hittar de inte till dina produkter eller tjänster eller vågar lita på att lägga sina pengar på ditt företag. Numera måste man vara aktivt närvarande till exempel på nätet och på sociala medier.

Företagets rykte baserar sig i grund och botten på vad folk säger om företaget och inte på vad företaget säger om sig självt. Man kan emellertid försöka hantera tonen på talet. Att producera värdefullt, nyttigt och informativt innehåll är ett av de mest effektiva sätten i detta avseende.

3. Engagera hela organisationen i att bygga upp ryktet

Att bygga upp och hantera ryktet är ett arbete som engagerar hela organisationen och inte endast ledningen, marknadsföringen och kommunikationen. Arbetet kring ryktet underlättas när alla arbetstagare förstår hur de med sitt eget arbete och sin egen verksamhet kan påverka organisationens rykte.


Källor:
Forbes: Building Reputation Over Your Competitors: What You Really Need To Know
Forbes: Four Powerful Ways To Build Your Brand Reputation
T-media: Maineen johtaminen on kokonaisvaltaista työtä

 

Sök efter artiklar och nyheter