Sonja Erola - palvelupäällikkö

Voisi sanoa, että gradun tekeminen Elolle määritti tahdit Sonja Erolan uratarinalle. Sonja aloitti puheviestinnän opinnot Tampereen yliopistossa vuonna 2006, mutta kandityötä tehdessään hän päätti vaihtaa opintosuuntaa ja haki Tampereen kauppakorkeakouluun. Opinnot kauppiksessa alkoivat syksyllä 2010 vakuutustieteen ja riskienhallinnan pääaineessa. Opintojen ohella Sonja toimi aktiivisesti opiskelijajärjestötyössä ja työskenteli Kelassa, LähiTapiolassa ja Pohjolassa.
Mikä on ollut urapolkusi nykyiseen tehtävääsi?
- Sosiaalivakuutuksen kursseilla koin Suomen sosiaaliturva- ja eläkejärjestelmän mielenkiintoiseksi ja gradun aiheeksi valikoitui työeläkeyhtiöiden sosiaalinen vastuu. Gradua aloitellessani olin yhteydessä Eloon ja sillä tiellä olen vieläkin, Sonja kertoo.
Samoihin aikoihin gradun tekemisen kanssa Sonja aloitti Elossa vanhempainvapaan sijaisena tehtävänään TyEL-vakuutusten asiakaspalvelu puhelimessa ja verkossa. Vakinaistamisen ja muutaman työvuoden jälkeen eli vuonna 2016 Sonja aloitti tiimiesimiehenä noin 10 hengen asiakaspalvelutiimissä ja alkuun osallistui myös itse jonkin verran asiakaspalvelutyöhön.
Seuraava askel uratarinassa tapahtui vuonna 2021, kun Sonja siirtyi vanhempainvapaan jälkeen takaisin asiantuntijatyöhön kehittämispäälliköksi.
- Uudessa tehtävässäni laajensin substanssiosaamistani TyEL-vakuutuksista YEL-vakuutuksiin. Työ sisälsi paljon projekti- ja kehitystyötä ja sain olla mukana tuomassa uusia asioita koko Eloon, kuten toimia Botti-kouluttajana. Työ sisälsi myös paljon asiakasviestintää aina verkkosivupäivityksistä asiakastapahtumissa esiintymisiin.
Esihenkilötyö oli Sonjasta tuntunut omalta, joten kun Elon työkykyratkaisuissa haettiin palvelupäällikköä 15 hengen tiimille, Sonja innostui ja sai paikan.
- Tämä viimeisin urasiirto tuntuu melkein työpaikan vaihdolta. Substanssi, liiketoimintaprosessit, kollegat, kaikki olivat minulle täysin uutta. Oikeastaan ainoa tuttu asia oli esihenkilönä toimiminen ja Elon HR-prosessit, Sonja pohtii.
Mitkä ovat keskeisimmät työtehtäväsi/vastuualueet?
Nykyisessä palvelupäällikön työssään Sonjan vastuulla on Elon suurimpien asiakasyritysten työkykyasiat ja hänen tiiminsä on muun muassa asiakasyritysten HR:n tukena ammatillisen kuntoutuksen asioissa.
- Minun tehtävänäni on asiakaspalvelutyön johtaminen, suunnittelu, kehittäminen, töiden organisointi eli kaikki se, joka auttaa tiimiläisiäni onnistumaan työssään. En tee kuitenkaan tätä kaikkea yksin, vaan osallistan tiimiä ja kehittäminen tehdään yhdessä.
Mikä on parasta nykyisessä työssäsi?
- Perusesihenkiötyö on sitä, mistä tykkään. Tiimiläisten auttaminen ja työkyvyn tukeminen, yhdessä tavoitteisiin pääseminen ja niiden tavoittelu eli ihan se tiimin arkinen työ. On palkitsevaa nähdä, miten omalla toiminnalla pystyy vaikuttamaan toisten jaksamiseen ja arkeen. Esihenkilöpesti on myös näköalapaikka kehittämiseen, sillä siinä näkee kokonaiskuvan eri tavalla kuin syvänä asiantuntijaosaajana.
Sonja kokee, että Elossa tuetaan esihenkilöitä hyvin.
- Ensimmäisessä esihenkilötehtävässäni sain muutaman muun tuoreen esihenkilön kanssa ryhmätyönohjausta noin vuoden ajan. Elossa pidetään myös säännöllisiä esihenkilöhetkiä, joissa käsitellään ajankohtaisia yhteisiä asioita. HR Partner -malli varmistaa sen, että tukea ja konsultointiapua on aina tarjolla.
- Juuri nyt olen tyytyväinen esihenkilötehtävääni ja minulla on paljon opittavaa työkykypalveluiden substanssiin liittyen. Olen kuitenkin avoin ajatukselle, että voisin joskus siirtyä uudelleen asiantuntijatehtävään. Molemmissa on omat hyvät puolensa ja ratkaisevinta on työtehtävien mielenkiintoisuus, Sonja lopettaa.