Vahva verkkokauppa tukee Fotonordic Oy:n liiketoiminnan kasvua, oululainen yritys laajentaa pian Helsinkiin
/ Artikkeli
Autotallista lähtenyt liikeidea
Yrityksen tarina sai alkunsa vuonna 2005, kun sen perustaja ja entinen omistaja Janne Rajala tilasi valokuvaustarvikkeita kotiinsa. Pian Rajala huomasi, että suomalaisilta markkinoilta puuttuu valokuvaustarvikkeisiin erikoistunut verkkokauppa.
Rajala perusti Digitarvike.fi -nimisen valokuvaustarvikeliikkeen, joka toimi alun perin Rajalan autotallista käsin. Vuosien saatossa toiminta on kasvanut ja nykyisin yrityksen palkkalistoilla on 17 henkilöä.
15 vuoden jälkeen yritys päätyi kuitenkin myyntiin, jolloin verkkokaupan potentiaalista kiinnostuneet Kuoppala ja Skants päättivät tarttua tilaisuuteen.
– Toteutimme yrityskaupan yhteistyössä työeläkevakuutusyhtiö Elon yritysrahoituksen kanssa suhteellisen nopealla aikataululla vuonna 2020, Fotonordicin keulahahmo Janne Kuoppala kertoo.
Myöhemmin osakkaaksi ja hallituksen jäseneksi liittyi vielä teollisuusneuvos Jorma Terentjeff, joka Kuoppalan mukaan tuo vahvaa osaamista hallitukseen ja omistajakantaan. Yrityskaupan myötä myös yrityksen nimi vaihtui Fotonordic Oy:ksi.
Imurikauppiaasta kamerakauppiaaksi
Kuoppalan tie Fotonordic Oy:n toimitusjohtajaksi ei löytynyt valokuvauksen, vaan bisneksen kautta. Myyntiuransa Kuoppala aloitti imurikauppiaana vuonna 2012, jonka jälkeen onnistumisia bisneksen parissa on tullut useita.– Parhaana vuonna olin maailman 7. paras imurikauppias yli 16 500 myyjästä ympäri maailman, Kuoppala kertoo.
Samoissa myyntitehtävissä Kuoppala tutustui Mikko Skantsiin. Pian syntyikin idea ensimmäisestä yhteisestä yrityksestä, Somrest Oy:stä, joka on sänkyjen suoramyyntiin keskittynyt yritys.
– Siellä meillä on ollut hyvä meininki. Yritys ja henkilökunta ovat kasvaneet jopa niin paljon, että huomasimme vuonna 2019 meillä olevan aikaa myös jollekin muulle, kuten Fotonordicille, Kuoppala kertoo.
Asiakkaita aloittelijoista ammattilaisiin
Fotonordic palvelee kaikkia valokuvauksesta kiinnostuneita. Asiakaskunta koostuu niin valokuvauksen harrastajista kuin ammattivalokuvaajista.
Erikoisala vaatii erityistä osaamista Fotonordicin työntekijöiltä. Uusia tuotteita ja laitteita tulee markkinoille jatkuvasti. Tuotteiden tunteminen on tärkeää, jotta asiakaspalvelu on asiantuntevaa.
Henkilökunnan osaamisesta pidetään huolta koulutuksilla, joita isoimmat kamerabrändit tarjoavat aina, kun tuotevalikoima kasvaa. Kuoppala korostaa henkilökunnan olevan myös aktiivisia tutkimaan ja selvittämään alan asioita itsenäisesti.
– Työntekijämme koostuvan alan harrastajista ja ammattilaisista, joten homma pysyy hyvin hanskassa, kun henkilöstö on aidosti kiinnostuneita alan kehityksestä.
Kuoppalan mukaan yritystoiminta onkin kasvanut juuri sen takia, että hänellä ja henkilöstöllä on omat osaamisalueensa. Molemmat hoitavat oman tonttinsa, Kuoppala bisneksen ja henkilökunta alan asiantuntijuuden.
Komponenttipula kiusaa kehitystä
Verkkokauppaan keskittynyt Fotonordic ei ole koronapandemiasta suoranaisesti joutunut kärsimään, mutta pandemian epäsuorat vaikutukset näkyvät myös yrityksessä. Suurin niistä on maailmalla vallitseva komponenttipula.
– Maailman logistiikka on sekaisin. Rahtikontit liikkuvat vähän miten sattuu, ja hinnat ovat nousseet melko paljon konttirahdeissa, Kuoppala harmittelee.
Fotonordicin vahvuus on kuitenkin haasteiden edessä ollut vahva varastovalikoima. Yli 10 000 tuotenimikkeen valikoimasta löytyy myytävää komponenttien ja logistiikan ongelmista huolimatta.
– Hyvin olemme pärjänneet siihen nähden, mitä olisi voinut käydä, vaikka tietyistä tuotteista on huutava pula, Kuoppala toteaa.
Verkkokaupalla iso rooli
Viime vuosina verkkokauppa on ottanut yhä suurempaa roolia eri toimialoilla. Kuoppalan mukaan kaikista tärkeintä on muistaa perusasiat, kun perustaa tai haluaa kehittää verkkokauppaa. Verkossa asiakas haluaa yhtä lailla saada palvelua kuin kivijalkaliikkeessä ja sivuston selkeys helpottaa asioimista.– Kun tämänkaltaiset perusasiat toimivat, verkkokauppa toimii tehokkaana liiketoiminnan alustana, Kuoppala tiivistää.
Kuoppala kertoo, että Fotonordicilla verkkokauppaan on panostettu aina. Yritys on halunnut palvella kaikkia asiakkaita ympäri Suomen, kun kivijalkaliike on löytynyt tähän asti vain Oulusta.
– Meillä verkkokauppa on aina ollut merkittävä tekijä. Myynnistä jopa 80 % tulee verkkokaupan kautta, Kuoppala täsmentää.
Yrittäjä, muista nämä vinkit, kun haluat luoda liiketoimintaa edistävän verkkokaupan
- Rakenna verkkokauppa, joka on selkeä, toimii ja palvelee asiakkaita.
- Pidä huoli, että toimitukset lähtevät ajallaan ja oikein.
- Muista tarjota asiakaspalvelua myös verkossa.