Vältä näitä mokia perehdytyksessä
/ Blogi
Hyvä perehdytys varmistaa työssä onnistumisen ja vähentää työkuormitusta. Huono perehdytys takaa tyytymättömyyden ja lisää riskiä uuden työntekijän nopeaan poistumiseen työpaikalta. Työturvallisuuslaki velvoittaa työnantajia huolehtimaan riittävästä perehdytyksestä työhön sekä kertomaan työn haitta- ja vaaratekijöistä. Työntekijä on perehdytettävä muun muassa työvälineisiin ja turvallisiin työtapoihin. Luulisi, että työnpaikoilla tehdään kaikki tarpeellinen, jotta uusi työntekijä saadaan nopeasti mukaan työhön ja sitoutumaan työpaikkaan.
Tutkimusten mukaan kiire työpaikoilla on suurin syy pistää mutkat suoriksi perehdytyksessä. Sain kuulla tarinan elävästä elämästä, kun tapasin kummityttöäni, joka on työskennellyt muutaman vuoden palvelualalla. Olin innokas kuulemaan hänen kokemuksistaan työelämästä. Millaiset ovat hänen työpaikkansa perehdyttämiskäytänteet? Miten uusi työntekijä otettiin vastaan? Miten hän itse toimi uutena työntekijänä?
”Kehujen sijasta sainkin moitteita”
Alku ei mennyt ihan kuin Strömsössä. Kummityttöni sai ruhtinaalliset 1,5 päivää perehdytystä tuleviin työtehtäviinsä, sen jälkeen hän oli omillaan. Esihenkilö ei kertonut, miten perehdytys etenee, eikä kysellyt uuden työntekijän kuulumisia. Hän ei myöskään pitänyt minkäänlaisia seurantakeskusteluja työn sujumisesta, puhumattakaan siitä, että olisi selvittänyt, mihin tehtäviin kummityttöni tarvitsi lisää opastusta. Esihenkilö ei ollut helposti lähestyttävä: ”Ei olisi tullut mieleenikään kysyä häneltä neuvoa”, kummityttöni kommentoi. Onnekseen kummityttöni on reipas ja pyysi apua kollegoiltaan. Tosin kokeneiden työkavereiden suhtautuminen oli paikoin käsittämättömän nuivaa tuhahtelua. Eivätkö he itse muista, millaista oli olla uusi työntekijä?
Työelämän pyörteissä helpottaa ketterä nahan uudelleenluontikyky ja kimmoisuus, jotta ponnahtaa ylös vastoinkäymisistä. Tällaisia taitoja tarvitaan esimerkiksi tilanteessa, jossa kummityttöni tarjoutui auttamaan ylimääräisessä työvuorossa. Esihenkilö ja muu työyhteisö eivät olleet huomanneet kertoa, mitä työvuoron aikana on erityisesti tehtävä ja mitä häneltä odotetaan. Kummityttöni kyseli työkaveriltaan viime hetkellä vinkit työvuoron tehtävistä, jotka hän rustasi käsin itselleen muistilistaksi. Kummityttöni hoiteli työvuoron reippaasti odottaen jopa hieman kehuja tultuaan työvuoroon vapaaehtoisena auttamaan kollegojaan. Mutta kehujen sijaan hän saikin moitteita asioista, jotka olivat jääneet tekemättä tai oli tehty väärin. Kokemus oli hänelle pettymys, josta arempi työntekijä voisi lannistua. Karu esimerkki huonosta perehdytyksestä, jossa kukaan ei ole tyytyväinen lopputulokseen. Työn tavoitteet ja tehtävät eivät olleet lainkaan selviä, lopputuloksena perehtyjän tunne epäonnistumisesta. Kukaan meistä ei ole ajatustenlukija, varsinkaan uusi työntekijä, joka osaisi asettaa omatoimisesti tavoitteet työlle, jota ei ole koskaan tehnyt.
Toinen konkreettinen esimerkki oli eräs työtehtävä, jota kummityttöni ei osannut tehdä. Hän pyysi apua kokeneemmalta työntekijältä, joka tuli tekemään tehtävän hänen puolestaan, mutta ei opettanut, miten työn voisi tehdä seuraavalla kerralla. Kun on niin kiire, että mitään ei ehdi! Käytännön tilanteissa hukataan mahdollisuus oppia, kun asiakaspalvelussa pitää olla niin nopea ja tehokas. Useimmat oppivat kuitenkin parhaiten kädestä pitäen eli seuraamalla ensin vierestä mallisuorituksen ja tekemällä sen jälkeen itse kokeneemman avustuksella.
”Olen yrittänyt itse miettiä, miten voin toimia positiivisesti ja kannustavasti”
Mitä hyvää on seurannut tämän nuoren puutteellisesta perehdytyksestä? Kummityttöni on jo kahden vuoden työkokemuksella kokenut konkari, joka pystyy nyt itse perehdyttämään muita. Hän kertookin, että ”olen yrittänyt itse miettiä, miten voin toimia positiivisesti ja kannustavasti”. Hän ei halua toistaa niitä virheitä, joita hänen kohdallaan tehtiin. Hän haluaa auttaa uusia työntekijöitä tuntemaan olonsa niin tervetulleeksi, että apua ja neuvoa uskaltaa aina kysyä. Erittäin fiksua, sillä turvallisessa ilmapiirissä on helpompi kertoa myös epäonnistumisista ja asiakaspalvelussa vastaan tulevista kuormittavista tilanteista. Ja vielä yksi juttu, kummityttöni hyödyntää rauhallisempia hetkiä opettaakseen uusia tehtäviä kädestä pitäen. Tehtäviin on helppo palata, kun ne on näytetty uusille työntekijöille kaikessa rauhassa.
Mikä sitten on onnistuneen perehdytyksen resepti?
Onnistuneen perehdytyksen resepti syntyy työyhteisön hyvistä vuorovaikutussuhteista, työpaikan systemaattisista käytänteistä ja myös perehtyjän omasta aktiivisuudesta. Työpaikan sosiaaliset verkostot ja esihenkilön tuki lisäävät uuden työntekijän voimavaroja ja tukevat oppimista. Työpaikan ennalta mietityt ja rakennetut käytänteet varmistavat, että uusi tulokas sopii kyseiseen työtehtävään, perehdytys tehdään systemaattisesti ja perehtyjä saa hyvän käsityksen kokonaisuudesta ja eri työtehtävistä. Uuden työntekijän, perehtyjän, oma aktiivisuus vahvistaa oman roolin selkeytymistä ja jatkuvaa oppimista. Perehtyjän luottamus omiin taitoihin ja kykyyn oppia uutta vähentävät stressiä ja kuormittumista uusissa tehtävissä.
Työpaikalla pitää myös muistaa, että perehdyttämisvastuu ei koske vain uusia työntekijöitä. Perehdyttämistä pitää aina jatkaa, kun työtehtävät vaihtuvat tai työtekijä palaa takaisin työhön pidemmän tauon jälkeen. Selkeä käsitys työtehtävistä ja työn tavoitteista yhdistettynä riittävään osaamiseen ovat hyvän työkyvyn kivijalka.
Tutustu Elon verkkosivuilla työkykyjohtamisen työkalupakkiin. Se on luotu auttamaan sinua sekä työpaikkaasi työkykyjohtamisessa. Työkalupakin perehdytysosioon pääset tutustumaan Elon verkkosivuilta.