Arktinen elämysmatkailu nousussa – Luxury Action kasvaa kestävästi paikallisia perinteitä ja luontoa kunnioittaen
/ Artikkeli / Case-esimerkki
Piilopirtti on palkittu Octola, Luxury Actionin eksklusiivinen viiden tähden huvila, jossa ovat lomailleet maailmantähdet ja kuninkaalliset. Sijainnin salaamiselle on syynsä. Luottamus on Luxury Actionin asiakaskunnalle ensisijaisen tärkeää.
“Siksi Octolastakin paljastetaan vain se, että se sijaitsee Lapissa”, toimitusjohtaja Janne Honkanen sanoo.
Pitkä matka kasvuyrittäjäksi
Honkanen on toiminut yrittäjänä 17-vuotiaasta lähtien. Virallisesti siis – yrittäjähenkinen mies teki jo 10-vuotiaana käsitöitä myyntiin. Siipiä on tullut kokeiltua myös kilpaurheilijana.“Aloitin teininä moottorikelkkaurheilun ja halusin siinä ammattilaiseksi. Perustin 17-vuotiaana yrityksen, jonka tehtävänä oli tukea kilpaurheiluani.”
Kilpaura kelkkailijana päättyi kuitenkin vain 19-vuotiaana loukkaantumiseen. Uran jatkoa ja työllistymistään miettiessä syntyi liikeidea moottorikelkkakoulusta lapsille joulupukin pajakylään napapiirille.
Dramaattisen käänteen ura sai kun Honkasella todettiin aivokasvain.
“Siinä meni sitten kelkkakoulukin nurin, kun piti kerätä uutta motivaatiota elämään. Onneksi isäni jatkoi yrityksen pyörittämistä. Jatkoin oppaana yhtiön palveluksessa.”
Luksusmatkojen järjestäjäksi vahingossa
Suuri osa kelkkakoulun asiakkaana olleista lapsista ja perheistä oli niin sanottuja luksusmatkailijoita.
“Moni palasi vuosi toisensa jälkeen Lappiin ja pyysi voisinko tarjota heille enemmän palveluita. Kun pääsin velkajärjestelyistä irti, ryhdyin opiskelemaan luksusmatkailua Ranskan Rivieralta. Siitä alkoi uuden matkailusektorin luominen Suomeen.”
Aiempaa kokemusta matkanjärjestämisestä Honkasella ei ollut.
“Ensimmäiset vuodet olivat todella haastavat, mutta jäsensin yrityksessäni samaa metodia kuin kilpaurheilijana: yritys on juuri niin hyvä, kuin edellisen asiakkaan palaute.”
Honkasella onkin nollatoleranssi negatiiviselle palautteelle. Alan elinehtoja on, että koko alihankintaketjun pitää toimia saumattomasti yhteen. Nykyinen asiakas on Luxury Actionin seuraava markkinoija.
Octola on Luxury Actionin eksklusiivinen viiden tähden huvila.
Pyrkimyksenä kestävää matkailua
Honkanen puhuu mielellään transformatiivisesta matkailusta. Sillä hän tarkoittaa matkan aiheuttamaa muutosta asiakkaan suhtautumisessa pohjoisen luontoon ja sen haavoittuvuuteen.
“Yhdistämme kaikki vieraamme paikalliseen kulttuuriin, ihmisiin ja luontoon. Me kerromme myös arktisen ilmaston ja luonnon tilasta, ja siitä miten ilmaston kriisi vaikuttaa pohjoiseen. Kun asiakas kokemustensa saattelemana palaa kotiinsa, hänestä on tullut tärkeimpiä sanansaattajiamme.”
Lisäksi kun toimitaan pohjoisessa, kestävä matkailu tarkoittaa eri alueiden ja alkuperäiskansojen kunnioittamista. Suurella massaturismilla sitä ei saavuteta.
“Kasvun pitää olla hallittua.”
Kasvu ei mahdollista ilman kumppaneita
Luxury Action on kasvanut viime vuosina reippaasti ja työllistää tällä hetkellä 12 työntekijää ympäri vuoden. Sesonkina palkkalistoilla on viisinkertainen määrä työntekijöitä.
“Alun perin ajatuksena oli, että työllistän itseni. Nyt olemme pohjoismaalaisista luksusmatkanjärjestäjistä suurin ja pitkäikäisin, ja omien työntekijöiden lisäksi työllistämme välillisesti myös ison määrän alihankkijoita.”
Kasvu ei olisi onnistunut ilman kumppaneita, sillä uudella toimialalla on pitänyt investoida kalustoon, jota ei ole aiemmin ollut saatavilla missään.
Elo on yksi Luxury Actionin kasvun mahdollistaneista kumppaneista. Elon ja sen kumppanien tarjoaman rahoituksen myötä Luxury Action on voinut laajentaa toimintaansa kaikkiin Pohjoismaihin.
“Elolla oltiin muutama vuosi sitten askeleen edellä muita ja uskottiin minun lailla laatutietoisen matkailun ja turismin kasvuun. Se että Elossa luotettiin meihin, auttoi meitä kasvustrategiamme toteuttamisessa.”
Toimitusjohtaja tähdentää, että Luxury Actionin kasvu on vasta alussa. Seuraavaksi yritys vie yksinoikeudella pop up-hotellikonseptin pohjoisnavalle. Myös muita matkailutuotteita on suunnitteilla.
“Niistä sitten enemmän, kun sen aika on.”
Octolan kelohonkakantiseen vieraskirjaan kätkeytyy mielenkiintoisten vieraiden elämyksiä.
Onko aika laajentaa yritystoimintaa?
Autamme yritystäsi rahoitusratkaisun löytämisessä yhdessä kumppaneidemme kanssa.
Tutustu Elon yritysrahoituspalveluihin >